Gepubliceerd op 25 februari 2024
Coaching als instrument voor lager ziekteverzuim!

Steeds meer bedrijven zetten coaching in. Succesvolle coaching valt of staat met de klik tussen coach en gecoachte. Coaching is geen trucje; het resultaat ontstaat in het proces tussen coach en klant. Die magie komt alleen tot stand als beide partijen elkaar én het traject zien zitten.

Zelf willen

Ik ben dus geen voorstander van ‘gedwongen’ coaching. Wanneer een medewerker tegen zijn of haar zin aan zichzelf moet werken, is de kans van slagen zeer klein. Een coachtraject vraagt nogal wat van iemand; in de spiegel kijken, reflecteren, oude overtuigingen loslaten, nieuwe stappen zetten en je op onbekend terrein begeven. Dat doe je alleen als je er het nut van inziet, er plezier aan beleeft of verlangt naar het nieuwe resultaat. Iemand moet het echt zelf willen dus.

Gedwongen coaching – ‘laat jij deze medewerker even inzien dat hij hier niet op z’n plek zit’ – is voor niemand bevredigend en kost geld dat niet oplevert wat je ervan verwacht.

Coaching als preventief onderhoud van je organisatie

Dat geld kan beter besteed worden! Bijvoorbeeld door als HR-afdeling of bedrijf coaching te stimuleren en te belonen. Stel per medewerker jaarlijks budget beschikbaar en – helemaal mooi – zorg voor een coachpool waar medewerkers een coach kunnen kiezen die bij hen past. Zie het als een APK of preventief onderhoud. Op deze manier wordt coaching laagdrempelig en iets wat er gewoon bij hoort.

Door jaarlijks een of meerdere gesprekken te voeren, ontdekken medewerkers in een vroeg stadium waar ze op moeten letten of aan kunnen werken; het versterkt en verfrist. Hierdoor verklein je de kans op langdurige uitval door ziekte, zoals een burnout en heb je medewerkers die goed in hun vel (blijven) zitten. Op die manier levert coaching wél degelijk iets op en is het voor bedrijven snel terug verdient.

Zijn er in jouw bedrijf medewerkers die vastlopen? Geef ze het boekje ‘Sta jij op een kruispunt’ [link naar www.lelixxor.nl/kruispunt]. Dat geeft inzicht in hun situatie en welke stappen er nodig zijn. Heb je vragen? Neem contact op met Lisanne van de Weerdhof van L’eliXXor, www.lelixxor.nl.

Linda van De Ontslagexpert (1)

Linda

Wij zorgen voor een eerlijk kloppend juridisch ontslag die WW-proof is en de juiste euro’s heeft die recht doet aan je situatie. We zien maar 1 kloppend ontslag per maand. Dit is schrijnend. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend & gratis contact met ons op.

Onze diensten

Socials

Je (dreigende) ontslag op de juiste manier afhandelen?

Gratis e-book | De Ontslagexpert

Vergelijkbare blogs

Heb je een vraag? Laat hieronder een reactie achter!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gelukt! Je ontvangt het e-book binnen een aantal minuten in je inbox.