Waarom wij geen fan van rechtsbijstand en vakbonden zijn leg ik je uit in deze blog. Laat ik even vooropstellen dat er ook goede mensen zitten en je die mogelijk ook kan treffen maar over het algemeen zijn de geluiden op dit moment niet positief. Ik leg het uit.
Mensen wachten lang op reacties van rechtsbijstand of vakbond!
Wij hebben klanten die contact met ons opnemen en aangeven dat ze al 3 weken in het bezit van een VSO (ontslagvoorstel) zijn. Als ik vraag waarom ze nu pas bij ons aan de bel trekken dan krijgen we geregeld te horen dat ze al 2-3 weken op reactie van hun rechtsbijstand of vakbond wachten.
Wie is je behandelaar?
Ik blijf het zeggen: ontslag moet je goed aanpakken met de juiste tone of voice, zodat je een beter en hoger resultaat kunt behalen in je ontslag deal. Je moet dus goed ervaren zijn om de juiste strategie te bepalen. Alles valt of staat met een juiste strategie, een goed eerste tegenvoorstel en een juiste onderbouwing. Je uiteindelijke deal valt of staat met hoe dit zo zorgvuldig mogelijk wordt aangepakt. De juiste behandelaar (in ons geval ontslagexpert) is daarbij cruciaal. Deze staat echt naast jou en komt op voor jouw belangen.
Je moet van alles zelf doen?
Op dit moment hoor ik ook van veel klanten terug dat ze het zelf moesten gaan doen. De rechtsbijstand wilde dus wel mailtjes opstellen maar verder moest men die dan zelf uitzetten. Niet handig! Je wilt juist ontlast worden omdat jij geen verstand van zaken hebt. En jij weet niet wanneer je toch iets onhandigs doet wat weer een nadelige invloed heeft op je onderhandeling.
Wij laten je nooit zelf iets doen. Het is ons werk om contact op te nemen met jouw werkgever en alles bij jou uit handen te nemen. Het enige wat we van jou vragen is om mee te kijken met mails die wij gaan versturen, of jij het eens bent met de inhoud en tone of voice. De één wil namelijk het onderste uit de kan halen en wil wat feller richting werkgever communiceren, terwijl de ander een goede verstandhouding juist nog erg belangrijk vindt.
80 dossier per maand per persoon
Een van onze toppers van ontslagexperts heeft zelf jaren bij de rechtsbijstand gewerkt en verwerkte veel VSO’s. Zij vertelde ons dat ze vaak per persoon 70-80 dossiers per maand moesten afhandelen. Als ik deze aantallen hoor dan schrik ik hier zó erg van!
Dit gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit. Je kan nog zo’n goede ontslagexpert zijn, maar als de kwantiteit ten koste van de kwaliteit gaat, kan je werknemers gewoon echt niet goed helpen. Ze moeten vaak snel veel mensen helpen en willen dus als het er ‘oke’ uitziet al snel het advies geven dat het een prima deal is. Vraag je dus af of iemand met 80 dossiers per maand je echt de juiste aandacht kan geven en echt het beste resultaat er voor je uithaalt? Ik heb hier oprecht mijn twijfels over.
Wij hebben maximaal 10 lopende zaken tegelijk en pas als er dossiers gesloten zijn mogen er weer nieuwe opgepakt worden per ontslagexpert. Dit om juist de persoonlijke aandacht en allerbeste hulp te kunnen bieden. Door beperkte dossiers te hebben zijn we continu goed op de hoogte van de stand van zaken. Hoe wil je dit overzien in 80 dossiers? Bij ons ben je geen nummertje en sta jij altijd op de prioriteitenlijst!
Laagdrempelig contact
Vaak is de rechtsbijstand via een algemeen nummer te bereiken en enkel onder kantoortijd. Ons kan je gewoon whatsappen of direct mailen en bellen. Wij zijn super goed bereikbaar, omdat wij niet willen dat je onnodig lang in de stress zit. Zit je met een vraag in het weekend of de avond? Stuur hem in. Wij reageren wanneer het ons lukt eigenlijk altijd snel. Soms kunnen we je vraag snel en kort beantwoorden en andere keren plannen we direct een bel moment met je in. Zo hoef je niet lang in onzekerheid te zitten en weet je dat wij voor je aan de slag gaan.
Ik deed laatst weer een zaak aan de werkgeverskant.
De rechtsbijstand ging direct akkoord met ons voorstel. Dit is gek want er is bijna altijd nog wel iets of meer mogelijk. Ik schrok ervan dat de rechtsbijstand dit adviseerde. Als ik deze werknemer had bijgestaan dan was er sowieso een tegenvoorstel uitgegaan. Ik heb natuurlijk wel een nette VSO opgesteld, maar het feit dat er iet eens een poging werd gedaan om nog iets extra te onderhandelen is gewoon enorm zonde. Het gebrek aan interesse voor deze werknemer vind ik heel zonde.
Herkenbaar helaas! Ik zit te wachten op antwoord. Ben ik verplicht een reintegratie traject papier te ondertekenen? Is de vraag aan de vakbond waar ik lid van ben (cnv) en nog geen antwoord…. Want er staat namelijk als laatste in: met de goedkeuring van deze start-rapportage committeert de kandidaat zich aan dit plan….. (ik wil helemaal niet zomaar iets tekenen)
Hi Karina, op de website https://www.deontslagexpert.nl/wia-hulp/ onderaan deze pagina staat Danique Verhagen. Zij kan tegen betaling met je mee kijken naar dit soort papieren en je adviseren wat wel en niet slim is. Sterkte en succes. Super vervelend dat de vakbond zo traag is. Ik ben er helaas ook echt niet over te spreken en hoor veel klachten van onze klanten die alsnog naar ons zijn gekomen. Wat dat betreft kan je de premie beter in je zak houden en goede hulp inschakelen wanneer dit nodig is.