De maand december komt steeds dichterbij. Dit is vaak de maand waarin veel bedrijven een beoordelingsronde hebben. Altijd weer spannend hoe je het gedaan hebt en wat voor beloning hier tegenover staat. Ik verbaas me nog steeds vaak dat werknemers schrikken of verrast zijn door de beoordeling die ze krijgen. Er is dan tussentijds toch iets niet helemaal goed gegaan.
Vraag tussentijds om feedback
Het is belangrijk om hier zelf actief in te zijn. Zorg dat je je manager regelmatig spreekt. Vraag om feedback en wat beter kan. Weet zelf wat goed gaat en wat beter kan. Op deze manier kan je hier aan werken en kan je voorkomen dat je beoordeling een verrassing is. Vraag bijvoorbeeld voor de komende twee maanden, waar je nog de puntjes op de i kan zetten. Je manager zal dit waarderen.
Verzamel zelf informatie
Wat je ook kunt doen is zelf bijhouden welke projecten of taken goed zijn gegaan. Het is namelijk zo dat er nog te vaak bij een beoordelingsronde gekeken wordt naar de afgelopen periode. Wanneer er een positieve of negatieve gebeurtenis heeft plaatsgevonden dan kan deze overheersen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je een eerlijke beoordeling krijgt en niet op één recente fout wordt afgerekend. Mocht dit gebeuren, dan is het handig dat jij zelf een overzicht hebt van positieve gebeurtenissen en of ontwikkelingen die je kunt aandragen.
Je bent het niet eens met je beoordeling. Teken nooit zomaar!
Wanneer je het niet eens bent met je beoordeling maak dit dan kenbaar. Vaak gebeurt het dat werknemers geen zin hebben in discussies en denken: ‘laat maar’. Echter weet je nooit een eventuele dubbele agenda bij je werkgever. Nu klinkt dit heel negatief, maar het lastige is gewoon dat zaken die zwart op wit staan vroeg of laat tegen je gebruikt kunnen worden. Ik wil jullie hiervan bewust maken! Optie is om te tekenen voor gezien en erbij te schrijven dat je het niet eens bent met de inhoud. Dien daarna altijd een schriftelijk bezwaar in.
Je salarisverhoging valt tegen
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je enorm teleurgesteld bent over je salarisverhoging. Wat ik dan zou adviseren is om te vragen naar een onderbouwing of reden. Wellicht gaat het financieel met het bedrijf niet zo goed of is er iets anders aan de hand. Laat al deze informatie even bezinken. Mocht je het daarna nog steeds niet oké vinden? Merk je dat je echt gedemotiveerd raakt? Ga dan in gesprek met je manager. Geef aan dat je teleurgesteld bent en vertel waarom. Vraag of je manager hier toch nogmaals naar wilt kijken? Geeft je manager aan hier echt niets mee te kunnen, dan zal je zelf keuzes moeten maken. Zoals je in mijn blog over de arbeidsvoorwaardenonderhandeling hebt kunnen lezen, worden de grootste salarisstappen gemaakt wanneer je switcht van bedrijf.
Tips voor de werknemer
- Weet wat er speelt en wat goed of minder goed gaat. Zorg dat je je ontwikkelpunten helder hebt.
- Teken nooit zomaar een beoordeling waar jij het niet mee eens bent. Als je perse moet tekenen teken dan duidelijk alleen voor gezien. Dit kan je erbij schrijven op het formulier. Je kan zelfs erbij schrijven dat je het niet eens bent met het formulier.
- Maak schriftelijk bezwaar tegen de beoordeling waar jij het niet mee eens bent. Je kan eventueel alle punten noemen die wel super goed gaan en waar jij complimenten voor hebt gekregen.
- Bewaar alle documentatie goed. Vraag altijd om een kopie voor thuis.
- Lees mijn blog ”mijn collega verdient meer dan ik”.
- Lees mijn blog ”Ik ben het niet eens met mijn beoordeling, wat nu?”
0 reacties