Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt stond pesten niet op de agenda en werd hier niet over gesproken. Terwijl dit een zeer belangrijk onderwerp is. Pesten gebeurt namelijk overal. Uit onderzoek van TNO is gebleken dat in 2014 een half miljoen werknemers het slachtoffer waren van pesterijen, waarvan 80.000 structureel. Ik schrok van deze cijfers. Ik ben vroeger ook gepest en je zou denken dat dit bij volwassenen niet meer gebeurt! Daarom wil ik aandacht besteden aan dit onderwerp.
Via via kwam ik Angelique Wittenbernds tegen. Toen ik mijn Business Blog begon wist ik dat ik een blog aan dit onderwerp wilde besteden en ik heb Angelique benaderd om mij hierbij te helpen. Haar LinkedIn profiel sprak mij direct aan, omdat zij onder andere organisatie coach is die ”Pesten op de werkvloer aanpakt”. Fantastisch dat zulke mensen er zijn.
Wat zijn de gevolgen van pesten?
Pesten is heel erg voor met name de persoon die gepest wordt. Deze persoon voelt zich buitengesloten en niet fijn! Vaak wil je liever ook niet naar de plek waar de pesterijen plaats vinden. Je kan bang zijn om erheen te gaan en krijgt hierdoor veel klachten, dit kan zowel psychisch als fysiek zijn. Vaak is ziekteverzuim een groot gevolg en dus ook een signaal. Daarnaast kan het ook vervelend zijn voor anderen. Personen zien de pesterijen maar durven er niets aan te doen en het kan zorgen voor een slechte sfeer waar anderen ook weer last van kunnen krijgen. Wanneer iemand steeds ziek is zorgt dit ook weer voor extra werkdruk op een afdeling. Zo krijg je dus een domino effect.
De wettelijke verplichting voor werkgevers?
In de wet is vastgelegd dat een werkgever verplicht is om te zorgen dat werknemers beschermd worden tegen psychosociale belasting. Hier valt pesten ook onder. Het is daarom verstandig dat ieder bedrijf beleidsmatig aandacht besteedt aan het aanpakken van pesten, maar nog belangrijker adequate maatregelen neemt als het zich onverhoopt voordoet.
Wat verstaan we onder pesten?
Ik vroeg aan Angelique wat wordt nu eigenlijk onder pesten verstaan. Dit is natuurlijk super lastig. Haar antwoord was eigenlijk heel simpel ”Wanneer een werknemer dit zelf vindt of wanneer onderstaande signalen structureel voorkomen”. Natuurlijk vind de één een bijnaam niet erg en een ander wel, daarom moet je hier zo voorzichtig mee zijn. Je weet namelijk ook niet wat voor rugzakje iemand bij zich draagt van vroeger.
Dit bracht mij op het volgende:
1. Dat er een belangrijke rol is voor leidinggevenden om onderstaande signalen te herkennen
2. Dat werknemers het moeten durven aangeven bij ”iemand”
Welke signalen zijn belangrijk om pesten te signaleren?
- Gaat iedereen in het team op een respectvolle manier met elkaar om?
- Worden mensen buitengesloten?
- Wordt er geroddeld over één bepaalde werknemer?
- Krijgen werknemers een bijnaam?
- Als collega’s vergeten worden in een mailing of bij uitnodigingen.
- Als een collega regelmatig meldt dat hij/zij geen zin heeft om op het werk te komen.
- Als hij/zij regelmatig ziek is.
De voordelen van het aanpakken van pesten?
- Het helpt ziekteverzuim verminderen
- De werkstress en werkdruk wordt verlaagd
- Het verbetert de werksfeer
- Er is minder verloop
- Gemotiveerder personeel
Wat is er nodig om pesten tegen te gaan?
- Open cultuur met onderling vertrouwen: Angelique geeft aan dat het belangrijk is dat werknemers vertrouwen hebben in hun werkgever. Je brengt zo’n groot gedeelte van je tijd door op het werk en met collega’s. Dit betekent dat je zaken met elkaar moet kunnen en durven bespreken. Zodat je met elkaar oplossingen kan zoeken en niet bang hoeft te zijn.
- Signaleren en erover praten: Hier ligt een belangrijke rol voor de leidinggevende maar ook voor mede collega’s en bijvoorbeeld de OR. Maak bespreekbaar wat je ziet, spreek elkaar aan op bepaald gedrag en durf zelf te zeggen wat je niet fijn vind. Daarnaast kan een leidinggevende zorgen voor bewustwording
- Beleid: Er zal beleid moeten zijn tegen pesten
- Vertrouwenspersoon intern of extern: Dit biedt de mogelijkheid aan werknemers om anoniem hierover te kunnen praten
Plan van aanpak?
Tips
- Onthoud dat iets wellicht een goed bedoelde grap is, maar dit toch voor een ander kwetsend kan zijn. Iemand lacht maar huilt misschien van binnen.
- Praat het liefst 2 keer per jaar met je team over dit onderwerp. Doe dit door bespreekbaar te maken hoe men met elkaar omgaat, of iedereen daar tevreden over is, het liefst samen met de vertrouwenspersoon, zo blijft deze zichtbaar en toegankelijk voor iedereen. Door de vertrouwenspersoon 1 keer per jaar tijdens een teamoverleg uit te nodigen houd je het luchtig en open.
- Kom je er als organisatie niet uit of heb je hulp nodig neem dan contact op met Angelique Wittenberds van Difiducia. Zij helpt je graag verder. Meer informatie is te vinden op haar website: http://difiducia.nl/
Ik ben heel erg benieuwd of er bij jou op je werk aandacht wordt besteed aan pesten en of hierover gesproken wordt? Vind jij dat hierover gesproken zou moeten worden?
Laat je reactie achter in een comment.
Sommige mensen hebben zo’n soort humor dat ze grapjes moeten maken ten koste van anderen. Afzeikgrapjes noem ik ze. Ik vind dat altijd zo slecht voor de sfeer en hou er niet van. Zeker als een persoon vaker aan de beurt is kan die snel het gevoel krijgen gepest te worden. Er zijn veel leukere manieren om lollig te zijn!
Dat ben ik helemaal met je eens Annie, vaak begint het pesten met dit soort grapjes, waardoor pesters niet eens echt door hebben dat ze aan het pesten zijn, of dat de ander zich gepest voelt. Dit is de reden dat bespreekbaar maken zo belangrijk is.